لوازم خانگی لوازم خانگی .

لوازم خانگی

کمپرسور یخچال

کمپرسور یخچال (موتور یخچال) چیست؟

کمپرسور یخچال یا موتور یخچال یکی از مهم ترین و گران قیمت ترین عضو یخچال فریزر های خانگی، صنعتی و آزمایشگاهی می باشد. کمپرسور یخچال یک قطعه به رنگ مشکی بوده که عموما در یخچال فریز های خانگی در قسمت پشت یخچال ها و در قسمت پایین تعبیه شده است و در یخچال فریزرهای فروشگاهی بر روی قسمت بالای یخچال قرار گرفته شده است. که با ایجاد افزایش فشار در گاز مبرد که عموما گاز از نوع R134A و R404A و R600A می باشد. و پمپاژ آن در لوله های یخچال باعث ایجاد سرمایش در محیط داخلی یخچال می گردد.

 

مشخصات فنی کمپرسور یخچال
کمپرسور های یخچالی دارای مدل ها و برند های متفاوتی با توان الکتریکی و گاز مبرد مختلفی در بازار موجود هستند. نحوه عملکرد موتور یخچال به این گونه است که گاز مبرد توسط لوله های ساکشن مکیده شده و با فشار وارد لوله های رفت می شود و سپس گاز موجود در لوله سرد می گردد و دوباره به لوله برگشت کمپرسور برگردانده می شود و عمل سرما سازی را انجام می دهند.

کمپرسور های بخچالی در دو مدل در بازار موجود می باشند:

کمپرسور یخچالی معمولی
کمپرسور یخچالی اینورتر
انواع کمپرسور های یخچالی
کمپرسور یخچالی معمولی: موتور معمولی یخچال ها با استفاده از برق مستقیم کار می کنند و هزینه آن نسبت به بقیه مدل ها پایین تر می باشد همین امر باعث شده طرفداران بسیاری داشته باشد.
کمپرسور یخچالی اینورتر: کمپرسور خطی یا موتور اینورتر نسل جدید موتور های یخچال می باشد که دارای سر و صدای کم، مصرف برق پایین و هزینه بیشتر می باشد. اما طول عمر آنها بیشتر است.
عملکرد کمپرسور یخچال
عضو مهم در یخچال ها، موتور یخچال می باشد. که اگر دچار نقص شود یا کار نکند، یخچال شما نیز کارایی خود را از دست خواهد داد. کمپرسور های یخچال، وظیفه عملیات سرمایش را در یخچال ها بر عهده دارند. کمپرسور یخچال از سه قسمت میلنگ، سوپاپ، پیستون تشکیل شده است که با حرکت دورانی میلنگ باعث حرکت رفت و برگشتی پیستون ها شده و با باز و بسته شدن سوپاپ ها گاز موجود در لوله ها و سیلندر ها به گردش در می آید.

گردش کار سیکل گاز در کمپرسور یخچالی
گاز های یخچال عموما از نوع R134A، R404A و R600A می باشند که در اولین مرحله از لوله رفت (لوله فشار) وارد کندانسور شده از دما و فشار آن کم می شود و سپس به گاز مایع تبدیل می گردد. در مرحله دوم گاز به فیلتر درایر (فیلتر تصفیه گاز) می رود تا خالص گردد و در مرحله سوم گاز مایع وارد لوله های اواپراتور می شود تا به گاز تبدیل شود و در مرحله آخر دوباره وارد لوله برگشت (لوله مکش) کمپرسور می شود. این عملیات ادامه پیدا می کند تا فرایند سرما سازی در یخچال صورت پذیرید.

 

نوع موتور یخچال

یخچال های ایرانی نیز همانند یخچال های خارجی می توانند موتور های متنوعی استفاده کنند. در یخچال های ایرانی معمولی (تک درب یا بالا و پایین) امروزه اغلب موتور های Hi-Tech یا هیتاچی نصب می شود.

زیرا قیمت مناسب تری نسبت به نمونه های مانند LG ، SAMSUNG ، SECOP و Danfoss دارند. موتور های ذکر شده برای یخچال های ساید بای ساید نصب می شود زیرا قدرت زیادی دارند.

 

نحوه تشخیص و شناسایی موتور یخچال
همان طور که گفتیم موتور یخچال در قسمت پایین پشت یخچال قرار گرفته است. تمامی موتور ها بر روی خود یک لیبل کاغذی یا فلزی دارند که در آن مشخصات موتور قرار گرفته شده است شما با خواندن برچسب موتور اطلاعات زیر را دریافت می نمایید:

ولتاژ مورد نیاز برای کمپرسور، بین 220 ولت یا 240 ولت است.
فرکانس کمپرسور
تعداد فاز موتور الکتریکی که عموما تک فاز هستند.
توان الکتریکی موتور یخچال برحسب کیلو وات (KW) بر روی برچسپ نوشته شده است.
میزان و نوع روغن داخل کمپرسور (350 cc OIL)
نوع گاز استفاده شده در کمپرسور یخچالی
نام شرکت سازنده کمپرسور
کد شناسایی کمپرسور یخچالی
دلایل خرابی موتور یخچال
نوسان شدید جریان برق
عدم خنک کاری موتور یخچال توسط فن
کثیفی کندانسور
ولتاژ بالا که موجب آسیب رساندن به سیم پیچی کمپرسور می شود.
وجود گرمای زیاد بر اثر نداشتن تهویه کافی که موجب داغ شدن موتور می شود.
عدم توجه به ظرفیت دقیق یخچال و استفاده بیش از حد
گذشتن زمان زیادی از عمر موتور یخچال
عدم سرویس به موقع موتور یخچال
راه های تشخیص خرابی موتور یخچال

روشن نشدن یخچال: زمانی که اتصالات برقی یخچال، اورلودر و ترموستات را بررسی کردید و موردی نیافتید در این صورت موتور یخچال سوخته است.
ایجاد سر و صدا: اگر یخچال شروع به ایجاد سر و صدا کند یا صدا آن تغییر کرده باشد می تواند یکی از نشانه های خرابی موتور باشد، البته باید بگوییم صدای یخچال می تواند عوامل دیگری نیز داشته باشد.
سیم های یخچال دچار آسیب شده اند: خرابی موتور ممکن است باعث ایجاد خرابی سیم های یخچال گردد. برای اطمینان ابتدا موارد ذکر شده را بررسی نمایید:
اتصالات یخچال را بررسی کنید.
از سالم بودن پریز برق اطمینان حاصل نمایید.
یخچال را مدتی از برق بکشید تا دستگاه ریست شود.
در صورتی بررسی موارد ذکر شده و اطمینان از آن ها در نتیجه مشکل از کمپرسور یخچال می باشد.
داغ شدن کمپرسور یخچال: داغ شدن کمپرسور یکی از مواردی است که اکثرا اتفاق می افتد و دلایل متعددی می تواند داشته باشد. ولی یکی از رایج ترین نشانه های خرابی موتور می باشد.
 

اولین علت سوختن موتور یخچال را می توان طول عمر بالای آن دانست. دومین علت آن می تواند یکسره کار کردن به خاطر دلایلی مانند:

کم بودن فشار گاز
تنظیمات نادرست درجه دمای یخچال
خروج سرما از یخچال به خاطر خرابی لاستیک دور درب
سومین دلیل سوختن موتور یخچال، اتصالات برق و سیم کشی یخچال می باشد. با اعتماد کالا خریدی راحت وآسان را تجربه کنید

 

 

 

 

 


برچسب: کمپرسور یخچال،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۲۹:۰۰ توسط:سحر موضوع: نظرات (0)